Ny bakat, godaste mackorna.



"Irma mackor" som de heter... Döpta efter en av pappas alla mostrar.
Kanske inte världens nyttigaste men gott gott.

3 pkt jäst
300 g margarin
1 liter mjölk
5 dl havregryn
1 tsk salt
2 dl socker
2 l vetemjöl

Koka en gröt av havregryn och halva mjölken
Smält i smöret
Blanda ner resten och häll i bunken där jästen redan är smulad.
Jäs 30 minuter

Kavla ut med kruskavel tunnt.
Ta ut runda bröd med hjälp av ett kastrull lock, modell mindre (eller hur stora du vill ha dem)
Lägg på plåt med bakplåtspapper eller smord plåt.

Grädda 5-7 minuter i 250 grader.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Är det ok att sno ditt recept ;) L´s farbror bakar alltid dessa till mig vid jul och jag uppskattar det. Men i år tänkte jag ta mig för att baka dem till mamma och pappas julmiddag ;)

Å du smyg inte in såna dära tips ;) kan ju bli sugen och då blir det mkt mer jobb för din del ;O hohoho.. Men du är ju giri du så övertid uppskattas väl :D hihihi. Skämt och sido så förstår jag vad du menar men tror ändå att det kommer att dröja innan ångesten går över ;)

Kram och kul att du skriver, tycker att de flesta gått på jullov redan ;)

Kram igen!!

GOD JUL!

2008-12-21 @ 14:20:46
URL: http://silvershonan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0