Hur min dotter fick namnet Frida.. (och de andra två)

När vårt första barn föddes, var det klart vad han skulle heta, det var en Anton. Inget att fundera på.
När andra skulle komma var vi tveksamma på om det var en kille eller tjej, men om det var en tjej var namnet Hanna högt upp på listan. När hon var född så såg hon inte ut som någon Hanna och vi funderade och provade namn hit och dit.

Jag hade innan förlossningen läst om en japansk (eller Kinesisk) sed där man samlar familjen/släkten och säger en massa namn. Det namn som man läser/säger samtidigt som bäbisen hickar blir det namn som den skall få.

Så satt vi där på BB och sa en massa namn. Hanna, Linnea, Signe, Elin, Fida (Hick kom det från den lilla nyfödda) och så fick det bli.
Frida hickade på namnet Frida så hon har med andra ord själv valt det .-)

Jag vet inte vem av Fridas kompisar som undrade men nu vet ni hur det gick till.

När tredje barnet kom var det en pojke som fick namn efter min morfar ALEX  (Alexius) men vi slängde om bokstäverna till AXEL.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0