Så mycket handlar om inställning

Hur du hanterar saker i livet handlar så mycket om din egen inställning.
Visst, du kan inte styra vad som händer.
Du kan inte styra vad du känner.
MEN
Du kan välja hur du hanterar det. Och innan du bemästrar det så krävs det övning och övning, tankar och tankar..
Men det fungerar.

Ex.
Du är sur. 
Du har rätt i att vara sur pga av något tycker du....ok.
MEN du kan välja hur du hanterar det.
Du behöver inte vara sur så att hela omgivningen märker det, det behöver inte gå ut över hela familjen.
Va sur, men låt oss andra sippa det.
Om du inte kan hantera det så gå ut och gör något annat.

Eller
Du tycker att jobbet är tråkigt.
Istället för att sitta på jobbet och sucka och stöna.
Jobba på, ta en paus. Gör något kul på din lediga tid.
Fundera på vad som är fel på jobbet och gör något åt det om det går, alternativt byt jobb.
Kanske kan du tänka att jobbet är ju inte allt. 
Du har trevliga kolleger, det ger bra betalt.. vad vet jag....
Hitta ljuspunkterna, även om de är små.

Du kan må så mycket bättre bara genom att ändra din inställning till det mesta i livet.
Istället för att reta upp dig på disken, tvätten eller vad det kan vara.
Fråga dig själv. "behöver jag göra det här just nu" (inte måste utan behöver)
Då har du ett val
-Ja det behöver jag
eller
-nej det behöver jag inte
Och gör du ett medvetet val så känns det oftast inte lika tungt för det är ditt val.

Testa
och känn förhoppningsvis skillnaden efter ett tag.

Tänk också på att kommentarer, suckar eller alla uttryck om hur du upplerver saker sprider sig som ringar på vattnet.
Och det är bättre att sprida positiv inställning än tvärt om.

Kommentarer
Postat av: therese

Ja, va fan jag måste röra på mig mer. men idag är jag en trött tjej =)

2009-08-17 @ 19:11:17
URL: http://slutavarafet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0