Giraffspråket

I en konflikt är det så lätt att tappa humöret och att börja kritisera och döma varandra.
För att förklara hur du känner utan att göra några påhopp på den du talar med, och för att försöka få den andra att lyssna och förstå dig är Giraffspråket ett bra verktyg.
Syftet med Giraffspråket är att få oss att kommunicera från hjärtat i stället för från huvudet.

Giraffspråkets fyra steg:
1. Beskriv vad du observerar-
    utan att tolka eller döma.
2. Beskriv vad du känner-
    utan att intellektualisera eller analysera.
3. Försök identifiera och uttryck dina behov -
    varför väcktes dessa känslor hos dig?
4. Berätta vad du önskar i konkret handling
    av den andre.


Ex.
(Vad händer)
Jag hör att du suckar när jag berättar om min dag för dig..

(Vad känner du)
När du suckar känner jag mig irriterad

(varför du känner så,vad behöver du)
För jag behöver uppskattning

(Vad vill du få av den andre? )
Jag skulle vilja att du lyssnade lite mer uppmärksamt på vad jag säger.



(obs att den andra personen har rätt att svara ja eller nej)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0