Satans S-ATA

Ja så var det dags att byta hårddisk.
Brukar säga till min man att det är han som ska kunna allt vad som har med datorerna i huset att göra, du är ju man!
Och så slutar det som vanligt att det är jag som sitter och lusläser alla hemsidor, forum, specifikationer, inställningar i BIOS osv.
S-ATA II ska vara bakåtkompatibel enligt spec och enligt personalen på Kjell&Co. Men då kan jag upplysa om att det inte alltid är så.  Det är inte alla moderkort som klarar av den nyare tekniken och inte heller storleken om de överskrider 150.
Så var fallet för oss. (Dessutom har jag förstått så är det lite extra struligt med dessa och XP)
Men då har jag efter att ha läst ett antal timmar lärt mig att man kan sätta en jumper  (jumper på dator? tänkte jag först, men nu vet jag vad det är) och på så sätt få det att fungera. Men inte för oss.
Hårddiskar är inte med på kjells öppetköp så nu står vi med en som vi inte kan använda, eller så får vi köpa nytt moderkort eller kanske ett kontrollkort.

Ibland är det svårt att se hur man kan NjutaAvLivet.....
men jag har lärt mig en MASSA, så otroligt mycket mer än vad jag kunde tidigare om datorer så snart kanske jag kan starta en egen support ;-)

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Funkade inte svåger-supporten då?? =)

2007-08-27 @ 15:26:09
Postat av: NjutAvLivet

Nej Isabelle. Inte svåger och inte lillebror supporten. Skulle fått mer hjälp idag, men min feber skrämde iväg bror.
Vi återkommer med all säkerhet ;-)

2007-08-27 @ 15:29:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0