Dialekter (heja dalmål)

Det är härligt med dialekter.
Eller hur..
En del är sjungande, en del skorrande, en del förstår man helt enkelt inte.

Jag säger skorv, om det som bildats på ett sår, som man kan pilla bort. 
Andra säger skorpa-det äter man till fika.

Jag säger
att man sullar om man spiller när man äter.
Andra säger att man sölar - Jag säger att Sölar det gör man om man drar benen efter sig. 

Det finns massa exempel.
Men något som är konstigt är när dialekter slänger om bokstäver i ord.
Som tex ordet Härbre. Här i v-norrland säger många "häbbre" Vad då häbbre?? Det heter HÄRBRE och ordet kommer från Härberge att härberga...
Eller ett annat ord här uppe som irriterar är Försöka. Här säger många "föchöka" MEB HALLÅ du tappade ett R helt plötsligt...

Nu är jag ju inte uppvuxen här och det är säkert flera personen som tycker att jag säger lite konstiga saker ibland. Men född och uppvuxen i Dalarna. Ja. Bättre kan det väl knappast bli ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0