OM man inte kommer överens..

Om man som tex styvpappa inte kommer överens med något av sina bonusbarn så kanske man ska fråga sig...
Inte varför de inte vill prata, svara, vänder sig till mamma och inte till dig osv...

Fråga dig själv istället. "Varför är det så viktigt för mig att de svarar, ber mig om tips, mmm"

Det är så klart ett givande och tagande men det kanske är så att du måste backa.
Ge med lillfingret istället för att försöka ta med hela handen.
Låt dem sakta komma närmare, som när man träffar ett djur för första gången. Låt hunden tex få ta initiatv och komma fram.

Den biologiska föräldern kommer troligtvis alltid att komma i första hand. Procentuellt sett spec om det är mamman som de lever med.
Jag lever med mina barns pappa men frågar de honom om hjälp, råd mm. Knappast. Ja, om jag inte är hemma så klart men är vi alla hemma och barnen är vid pappan så kommer de ändå ofta till mig. Så är det rätt ofta när man frågar runt om.

Så backa.
Fråga varför det är viktigt för dig.
Sträck ut en hand
Låt mamma/pappa vara vilktigast. Men VAR där.
Tänd inte på alla sylindrar om svaret inte passar. (Tonåring? då kan du få ett kort svar eller inget) Barnet kan inte vet vad du förväntar dig...
Hjälper inget. Prata med barnet. använd giraff språket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0