Midsommar (HELG) hysteri

Ja nu är det dags för nästa stora helg. Jag kan inte låta bli att inför varje stor helg känna ett sting av hysteri runt om.
I tidningar står det flera veckor innan "Midsommar maten", "Midsommar ölet" " Duka till midsommar" och allt vad det är.
Samma som med jul och påsk.
Kan man inte bara samlas släkt och vänner och fira det som firas ska dvs nu.. midsommar.
Önska varandra trevlig midsommar , god jul och glad påsk. Och måste man bli så packad?

I sverge säger man att "lagom är bäst"..ja ha..när då undrar jag?
Kanske vi ska framöver ta och leva efter det?

Vi kanske ska äta midsommar/jul/påsk mat, men äta så där lagom så att man inte blir upplåst och proppfull och dessutom går upp i vikt.
Vi kanske ska ta den obligatoriska snapsen (urk), men kanske inte 10 till?
Vi kanske ska njuta av livet när vi nu har en helg av gemenskap och ta det lite lagom lugt och lagom fest.
Vi kanske ska tänka på varför vi ses?
Är det för att fira högtiden, eller väljer vi att bara umgås för att det är trevligt.
Det är inte alltid så att alla kommer att vara kvar om några år, vi kanske ska värdesätta det.

OM det är fint väder ( ja OM ) på midsommaraftonen/midsommardagen. Sätt dig ner vid sjön/ängen/skogen eller vad du har tillgång till och bara njut. Lyssna och titta på allt runt om. Det är fint i sverige.


Själv ska jag äta lagom, förutom av jordgubbstårtan.
Spela dragspel, om jag måste.
Spela spel med de i släkten som jag tvingar (ha ha)
Meta aborre
Och så klart försöka att njuta av livet eftersom man vet aldrig hur det ser ut nästa år.....


Kommentarer
Postat av: Asa Eden

Jippie! I ar ska jag fira midsommar for forsta gangen pa 100 ar! Den svenska familjen i Lecce har bjudit in oss pa akta svenskt kalas. Det ska bli SA kul.

Hoppas att du far en fin helg med LAGOM med snaps!;)

2008-06-18 @ 09:59:58
URL: http://silvia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0