Äggallergi-provokation

Alltså jag förstår inte hur de resonerar på barnkliniken.
Vår son är nu snart 11-år.
Har är allergisk mot komjölksprotein (dvs alla mjölkprodukter), soja, ägg, nötter, kärnfrukter.
Senaste gången vi var på barnkliniken gjordes ett pricktest för att kolla äggallergi. Det blev en pytte reaktion och de tyckte att vi skulle provocera hemma.
Dvs. Man bakar eller lagar mat med lite ägg i och så ska man fortsätta med det om igen. På så sätt så ska det, enligt dem, till slut förhoppningsvis ge sig.
Men hur exakt menar de att det ska gå till??
Om det hade varit en 4-åring så hade det väl inte varit något problem. Men här har vi en 11-åring som genomskådar allt och resultatet blir att han inte äter över huvud taget. Dessutom är han smal som en sticka och äter redan innan typ inget...
Idag gjorde jag muffins. 
12 st - 1 ägg
Han tog en tugga, lurad av mig...som sa att "Nej dåå det är inget ägg i "..
Jag har varit emot att ljuga om detta för hur ska han annars kunna lita på oss. Nå, idag ljög jag ändå.
Och som vanligt..så efter en liten liten stund ropar han från sitt rum.
"MAMMA, det VAR ÄGG I ändå, det kliar i halsen och i munnen"!!!!

alltså jag menar...är det verkligen meningen att man ska fortsätta då?
och hur..nu  kommer han säkert inte våga smaka något nybakat...

Storasyster var allergisk mot mjölk mm. Men när vi gjorde hennesnäst sista test så fick vi avbryta då det efter nästan hela dagen och inför den sista dosen mjölk på provokationen dök upp nässelutslag på händerna. Ca ett halvår senare så var det dags för hennes sista test och då var den helt ok. Provocerade på sjukhuet och det var helt ok. DÅ kan man fortsätta, men inte som det är nu..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0