En bruten tradition

För första gången på 34 år är jag inte i Svärdsjö dagen som idag.
Dagen före midsommaraftonen brukar vi komma till husvagnen på en udde i Svärdsjön. Jag har inte varit hemma den här dagen sedan jag var 7 år, nu är jag 41 år... och hemma. Men det är eget beslut.
Midsommar? I morgon? kan det vara möjligt?
Lite konstigt är det allt.

Vad brukar vi göra den här dagen?
Normalt sett så har vi kommit fram, runt 19- tiden. 
( om vi kommit tidigare åker vi på ICA och köper Falu-Kuriren och hästkorv).
Packar in allt i husvagnen, drar upp gardinerna och ser ut över sjön, kollar så att elen är på. Hämtar vatten.
Går på toa
Tar en extra promenad och kollar in läget.
Vem är där?
Hur många husvagnar har kommit på plats?
Fastnar ett tag hos Matte och Sussi och alla 4 grabbarna.
Sedan stoppar vi hos Kurt och Anna-Lena en sväng. De halvligger i tältet eller i husvagnen, Kurt troligen med en hemma bryggd öl på bordet :-)
Pratar lite med Maud, Leif, Bröddén sitter på sin bänk, Smederöds har kommit från GBG, Zandén är där...osv...
Ser ut över sjön och konstaterar att det är bra vackert.

Men det är bra skönt att vara hemma med.
Allt har sin tid. Och just nu är det det här jag behöver.
Och alla människor på Smednäset, alla vyer, platser, dofter, det finns i mig och kommer alltid att vara med mig. Så det är helt ok, och mitt eget val att vara hemma.
Men midsommar? 
Nja..får nog återkomma om det när vi firat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0