Mental kraftansträngning

Idag skulle 11 åringen till barnkliniken och göra en pricktest för att ev få svininfluensa vaccinationen.
Det blev en tuff fight. Men nu är de på väg. Kommer att komma dit ca 15 min efter tiden vi fått, undrar just om de kan ta emot honom...
Hotade även med dumma saker, dumma jag..men till slut så har man inte något vettigt att komma med. Och även om det var ett dumt hot så tror jag att sonen förstod vad jag ville få fram med detta...hoppas jag...
Jag minns dessa fighter från när jag var liten. Men jag har ändå inte någon bra lösning för hur man ska tackla dem. Att vara sjukt rädd(som axel är), nära till fobi, för sprutor så tänker man inte rationellt, speciellt inte om man är 11 år. Jag har lärt mig att ta detta nu med hjälp av fokusering, vara med och bestämma osv men jag är ju 41 år.
Jag vill inte dra iväg honom, inte bära ut honom (orkar inte det heller) jag vill att han ska förstå och på egna ben gå dit även om det bär emot. Det kommer ju att komma fler tillfällen. Redan nästa år i åk 6 är det ju dags för Påssjukevaccinering.
Kanske man inte behöver ta denna, svin sprutan, men tänk om han skulle bli jätte sjuk och har ju astma...om det skulle bli så så skulle jag inte kunna förlåta mig för att vi inte tog vaccineringen. Så även om det skär i mamma hjärtat så är det nog bäst att göra det, om han klarar pricktestet utan reaktion för vaccinet.
....
I morgon är det dags för de andra två.
Där är jag osäker av en annan orsak. Vår äldsta har kraftig nötallergi och då min bror åkte för att vaccinera sig så fick han inte ta sprutan pga just detta. Även sonens handledare har samma kraftiga allergi och hon fick en våldsam allergisk reaktion. Ska man verkligen utsätta honom för detta?
Kanske det bara blir dottern i morgon...men hon har ju å andra sidan inte astma, så behöver hon detta?
Fy, jag vill inte besluta dessa saker. 
Och även om mannen är kanon att ha med på sjukhusbesök är han nog lite vek när det gäller att övertala och även besluta, så det känns som om det är jag...och det vill jag ju inte.

Kommentarer
Postat av: Wenkblog7133

Very interesting site --- quite informative

2011-04-28 @ 19:15:03
URL: http://wenkblog7133.blog366.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0