Gastric bypass är det bra?

Jag har tidigare sagt min åsikt i detta och nu när kalla fakta haft sitt program om dessa operationer ska jag säga igen.
Jag tycker det är ok om man väger så mkt att man inte kan röra sig. Dvs hysteriskt mycket... men annars är jag tveksam.
Jag tror att både samhället och individen skulle tjäna på att gå ner på naturlig väg.
Kör ett Viktminskningscamp i stil med Biggest Looser. Där man tränar hela dagarna och samtidigt lär sig att äta rätt. Lägga om livsstil helt enkelt, eller enkelt är det inte men det går.
Jag har följt Biggest Looser i flera år och OJOJOJ vad de går ner. Och dessutom har de flesta hållt den nya vikten. Lite upp kanske, men absolut ingen fara, det går ju inte att träna hela dagar när man har ett jobb att sköta.
Så spara in pengarna på operationen och lägg den på kurser av den typen jag beskrev.
Spara in på personers ev lidande om det inte blir en lyckad operation. Ta bort risken med allt vad op. innebär.
Belöna istället med en bukplastik efter de nått sin målvikt.
(men jag fördömer inte någon som gör denna operation, jag förstår samtidigt längtan)

Kommentarer
Postat av: Helene Taflin

Det behövs väldigt mycket vilja och motivation för att ta sig igenom ett biggest loser-koncept. Se istället till att följa upp dessa människor som blir opererade. Och jag tror faktiskt inte det blir billigare att sluta operara, det är ett relativt snabbt och enkelt ingrepp.



Sen känner jag lite så här, varför man gör dessa operationer är inte för att patienterna ska bli Smala och snygga utan därför de faktiskt ska överleva. Tänk alla andra som fixar sin viktnedgång själv utan operation, de är inte berättigad till nån hud-bortagningsoperation utan får själv även bekosta den, och dom har lyckats själv med sin viktnedgång utan att bekosta sjukvården. Jag förstår verkligen att det är ett problem, men kanske ett problem man får bekosta själv eftersom sjukvården precis räddat livet på personen.

2011-03-11 @ 07:40:07
URL: http://Taflin.net
Postat av: Katarina

Ja jag kan hålla med dig där med. Jag kommer ju få bekosta min ev bukplastik själv....

2011-03-11 @ 08:32:31
URL: http://njutavlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0