Lyckans minut

När jag fick mitt första barn för 14 år sedan fick jag ett kort, av mina föräldrar, med en dikt som fastnade i mitt minne.
Det lilla barnet som man älskar från första stund.
Hela underverket som ligger i din famn.
Som du tror aldrig ska bli stor, eller i alla fall så känns det som en evighet tills dess.
Detta lilla liv som du skulle ge ditt liv för.
Njut av livet och varje minut när ni är tillsammans.
Det går så fort.

Här kommer nu dikten som är skriven år 1920 av: ERIK LINDORM


Lyckans minut

"Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick?
Att fjärdarna gnistra och jorden är varm,
och himmelen utan en prick?

"Vad är det för tid, vad är det för år?
Vem är jag? Vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår,
hur fick jag dig i min famn?

Jag lever. Jag lever. På jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst millioner år
på denna enda minut."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0